Debatindlæg: Spareforslag vil koste penge

Når byrådspolitikerne i Århus nu skal behandle direktørernes spareforslag, så vil det være oplagt, at de dropper forslag, som med garanti vil koste penge.

Sundhed og Omsorg har nogle stykker af den slags forslag. For eksempel foreslår magistratsafdelingen, at Århus Kommune skal betale for, at eksterne konsulenter gennemgår plejeboligernes drift og arbejdsgange for at ”frigøre ressourcer”.

I FOA Århus vil vi advare mod forslaget, som vil betyde, at skatteyderne skal betale to gange for at få udført det samme arbejde. Sundhed og Omsorg har jo i forvejen en ledelse, der er ansat til at optimere driften, og som jo netop nu er blevet bedt om at finde besparelser. Det er måske lige smart nok, hvis et af ledelsens spareforslag så er, at Sundhed og Omsorg skal hyre konsulenter, som skal hjælpe ledelsen med at lede og fordele arbejdet.

Et andet dyrt spareforslag handler om at udlicitere alle plejeboliger og al kommunal hjemmepleje i et af Sundhed og Omsorgs områder.  Her advarer virkeligheden politikerne. Erfaringerne med udlicitering af ældrepleje, senest Bøgeskovhus, viser, at udgifterne til udbudsprocessen og den senere kontrol er det eneste sikre, mens gevinsterne er mildt sagt tvivlsomme.

Når byrådspolitikerne skal gennemføre en spareproces bør de selvsagt undlade at vedtage forslag, hvor det eneste sikre er, at forslagene vil koste penge at gennemføre.

Afdelingsformand Kirsten Normann Andersen
FOA Århus