Opsigelser skaber utryghed blandt aften- og nattevagter

FOA Århus er bekymret over, at Sundhed og Omsorgs Område Viby-Højbjerg har opsagt alle faste aften- og nattevagter, som nu bliver tilbudt skiftende vagter. Det er alt for usikkert, hvad konsekvenserne vil være for de enkelte FOA-medlemmer, mener fagforeningen.

I Århus Kommune har Sundhed og Omsorgs Område Viby-Højbjerg opsagt det social- og sundhedspersonale, der arbejder i faste aften- og nattevagter. Personalet er opsagt pr. 1. januar 2015 og bliver så tilbudt ansættelse i skiftende vagter. Beslutningen har ikke været på dagsordenen i LMU, det lokale samarbejdsudvalg, selvom LMU skal behandle den type ændringer, fordi de har betydning for de ansattes arbejde.

-      Vi er bekymrede, fordi de ansatte ikke ved, hvad det er, som de mere præcist accepterer, hvis de siger ja til skiftende vagter, siger FOA Århus næstformand Inge Jensen Pedersen.

Hun peger på, at mange aften- og nattevagter har et kompliceret puslespil på hjemmefronten, der skal gå op, og at det derfor er vigtigt for dem at vide, hvor meget deres arbejdstid ændrer sig.

-      Vi har medlemmer, som risikerer, at de får svært ved at få deres privatliv til at fungere. De bør skriftligt kunne få en mere præcis beskrivelse af deres fremtidige arbejdstid end udtrykket ”skiftende vagter”, mener Inge Jensen Pedersen.

Næstformanden er også bekymret, fordi vagtændringerne ikke har været et dagsordenspunkt i LMU.

-      Det er uacceptabelt, at ledelsen ikke sætter så voldsomme ændringer på dagsordenen i LMU, siger hun og understreger, at hvis sagen ikke kommer på dagordenen her, så vil FOA Århus have den på dagordenen i Sundhed og Omsorgs HovedMED-udvalg, og hvis det heller ikke sker så i det tværmagistrale FællesMED-udvalg.

FOA Århus arbejder nu på at skabe klarhed over, hvordan aften- og nattevagterne skal arbejde i fremtiden.

-      Vi prøver at få forhandlet de bedst mulige aftaler på plads for de enkelte medlemmer, og samtidig forsøger vi at få en fornuftig dialog med ledelsen, der kan skabe en samlet ramme om ændringerne, fortæller Inge Jensen Pedersen.