Debatindlæg: Kritikken af Bøgeskovhus er saglig

Det er ikke korrekt, når Asbjørn Tofthøj 21. august i Århus Stiftstidende skriver, at situationen i de udliciterede plejeboliger Bøgeskovhus svarer til situationen på de kommunale plejecentre.

I løbet af det år Bøgeskovhus har været udliciteret har embedslægen givet begge afdelinger, nr. 55 og 57, vurderingen 4, der indebærer, at ”tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for patientsikkerheden”.

Embedslægeinstitutionen indførte i 2009 en skala, hvor 1 er bedst og 5 ringest. Og i hele perioden fra dengang og frem til udliciteringen 1. september 2014 har embedslægen ikke en eneste gang givet nogen af afdelingerne på det kommunale plejecenter Bøgeskovhus vurderingen 4, men derimod enten 2 eller 3.

Omfattende kommunale besparelser har desværre ført til mangler også i den kommunale pleje. Men udliciteringen af Bøgeskovhus betød yderligere besparelser, så det er ikke underligt, at embedslægens vurderinger har udviklet sig, som det er tilfældet.

Asbjørn Tofthøj antyder i sit læserbrev, at fagbevægelsen står bag kritikken af Bøgeskovhus. Jeg kan oplyse, at hverken FOA, der organiserer plejepersonalet, eller den øvrige fagbevægelse kontrollerer embedslægeinstitutionen.

Afdelingsformand Kirsten Normann Andersen
FOA Århus